Sunday, January 12, 2014

Foods for friendship

Aku mmg suka memasak,,,,,x kesah la masakan ap sekalipun asalkan aku pernah mkn bnde tu. Setiap org boleh memasak....just sedap atau tak je,,, hihihi

Ak x la hebat sngt memasak. Memasak adalah salah satu medium utk budak kampung meluangkan masa yang x terluang sngt.....satu ruang yg mmbolehkan budak kampung mencuba sesuatu yang baru.

Memasak tu sngt menguji kesabaran especially bila nk sediakan bahan2 tu,, Kite kena g pasar beli sendiri n prepare sendiri kat dapur. Kan bagus kalo ad pembantu kat dapur. So, perkara ni membuatkan ak seringkali teringat kat mak. betapa sabarnye mak kat memasak kat dapur.... letih tau brdiri lama2 nak menggoreng, merebus, memotong, membasuh, mengemas dan sebagainya. tapi semua tu bukanlah perkara yg sukar utk seorang ibu demi membesarkan anak2nye.

Budak kampung jadikan masakan ibu sbg inspirasi dlm masakan. setiap kali masak, mesti ingat rasa masakan ibu. Lidah ni seakan2 dilatih utk menikmati dan mengingati rasa masakan ibu sendiri. Sometimes budak kampung puas hati dng masakan sndiri tp sometimes frust bila rasa masakan tu x mncapai standard lidah sendiri.....hahahaaa..

Foods for friendship#

Yup, budak kampung mmg suka masak bnyk2 kat umah utk org lain....especially masak utk kengkawan memandangkan budak kampung bnyk spend masa kat rumah sndiri instead of balik kampung. Kalo balik kampung, aku x bleyh nak masak bcoz dapur tu my mom yg punye,,,,,dia berhak menentukan segala. hahahaha!!

Aku masak utk mmbuatkan mereka gembira.....dan kenyang...apa salahnya kluarkan duit sikit utk kawan2..

paling tersentuh kalo any of my frens rindu nak rase masakan I.... feeling terharu...
bila difikirkan semula....mungkin lpas ni aku susah utk jmpa semula kawan2 yg  akan membawa hala tuju masing2 including myself. Hanya memori yang mampu menghubungkan kita semula..

dan memori itu aku ciptakan daripada masakan......




No comments:

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...