Friday, March 30, 2012

Memori Genta Purba



Alhamdulillah,,,,syukur ku ke hadrat Illahi,,,,,
Bersyukur dgn rezeki yg diberikan,,,,
Akhirnya kemarau di itu sudah berakhir,,,,
Kemarau utk berada di kedudukan 5 yang terbaik,,,,,dlm FESENI UM

Tahniah ku ucapkan kpd adik2 Kumpulan Puisi Kalung Emas yang telah berusaha sedaya mgkin untuk melakukan yang terbaik,,,
Terima kasih kpd korg sume krn mmberikan kerjasama yang sebaiknya dlm mementaskan puisi itu.
Semoga segala pengalaman yang diperoleh terus diingati dan dikembangkan,,,
Masih bnyk yang perlu abg dan korg sume belajar......

Dan sememangnya,,,,
Ini merupakan kali pertama buat budak kampung melatih sebuah kumpulan secara serius dan penuh fokus.
Walaupun diri ini tidak berpeluang mmbuat yang trbaik pada masa lepas,,,
Maka, biarlah budak kmpung menebus kekecewaan yang lpas dgn membawa mereka ke arah kejayaan,,
Walau sekadar berada di tempat kelima,,,
Namun, kedudukan itu sudah cukup bagus untuk membuka mata mereka di luar sana yang korg smua dah mmbuat yang terbaik.







Pertandingan manifestasi puisi yang sngt subjektif,,,,
MMg susah nak jangka ape kehendak juri saban tahun,,,
Maka, ak dan mereka perlu terus berusaha mncari idea2 baru yang lebih hebat dan dinamik,,,
Puisikanlah segalanya,,,,
Puisi itu indah kalo ceritanya indah,,
Puisi itu sedih kalau kisahnya pilu,,
Puisi itu marah, gembira, riang, berani, takut, sakit, gagah,,,,,
Puisi itu sesuatu yang dinamik,,,,,,,,
Segalanya mampu berubah,,,,,hanya dgn puisi,,,








Dan Kalung Emas telah memilih Puisi Genta Purba utk dipentaskan,,,
Sedarlah,,,,,,Malaysia tidak akan merdeka jika tidak ada penjajah,,
penjajah tidak akan datang jika tanah ini tidak bertuah,,,
tanah ini tidak akan bertuah jika tiada keraajaan yang gemilang,,
dan kerajaan yang gemilang itu adalah Melaka,,,
maka, kita perlu sedar,,,
usah lupakan sejarah kegemilangan Melaka walau kita sudah merdeka,,,
dari situ,,,,bertapaknya Islam di bumi ini,,
dari masa itu,,,,,bumi ini tercatat di dalam peta dan sejarah dunia,,

Maka, genta purba kembali bergema utk mengembalikan memori masa silam,,
untuk direnungi bersama,,,,






GENTA PURBA


Siapa tahu genta purba kembali bergema
mencabar roh-roh pahlawan
yang dengan keringat dan darah
membangun tugu-tugu perkasa
di atas tindihan mayat-mayat bergelimpang
yang kemudian matinya tak bernama
rebahnya tanpa upacara.

Siapa tahu genta purba kembali bergema
mencanang perintah raja dari istana
lalu bertingkah gong dan gendang
sahut bersahut rebana di balai
mendayu-dayu nobat di ruang
berangkatlah baginda beriring dayang-dayang.

Melaka empayar perkasa berpuncak daulat raja
Tun Perak Bendahara terbilang lagi perwira
Hang Tuah terkenal handal pahlawan raja
Jebat rakyat mungkar konon menyanggah baginda.

Dalam sejarah Tun Sri Lanang berkisah
tentang Sriwijaya Majapahit dan Melaka
pisang jarum dan air Bukit Cina
Bandar Melaka berkawal panglima
terlalu pintar Bendahara Serimaharaja.

Melaka sebuah empayar di Asia Tenggara
Benua China menghulur jabat tangan mesra
mengutus puteri cantik sebagai duta
bertandang ke istana mengulit duli baginda
dayang-dayang ungu hatinya dibakar wajah jelita.

Apakah mungkin genta purba kembali bergema
lalu berulang sejarah dua zaman
siapa tahu Raja Melaka bangun dari makamnya
menghantar utusan pula ke Benua China?


Shamsuddin Jaafar
Kuala Lumpur
Mastika, September 1971






_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://s.exps.me

Thursday, March 22, 2012

Pasrah

bait-bait lirik~~~~

Inginku sendiri
Meniti hari
Kala sunyi
Yang melanda sepi
Alam bisu bagaikan mengerti
Berakhirnya sebuah memori




*
*
*
*
sesungguhnya aku merindui memori-memori itu
tp kita kian jauh dgn haluan ego sendiri
*
*
*

Saturday, March 17, 2012

CAtaTan A201

(A201...........salah sebuah bilik di Kolej Kediaman Ketujuh (Za'ba)


Catatan kali ini......

Tahniah diucapkan kpd rakan2 seperjuangan dan juga adik2 yang turut sama berjuang menyampaikan mesej kpd umat yang sudi mendengar pada malam itu,,,,,
Perjuangan menyampaikan dakwah melalui lagu dan irama......tiap2 bait lirik lagu yang dilafazkan mempunyai mesej yang cukup mendalam untuk dihayati bersama....
Walau dimana jua kita berada,,,,nyanyikanlah mesej ini sbg hiburan di kala sunyi,,,,penenang jiwa insani

Kemenangan itu hanya pinjaman daripada Illahi,,,,,,,
Jadikan ia sbg kenangan dan bukan tiang panduan utk mngejar kemenangan....
niat yang ikhlas itu penting,,,,walau susah utk dicari....

Tahniah ku ucapkan buat Permata Za'ba.........












~~~Keheningan malam membangunkan....Kepayahan jiwa meluahkan~~~
~~Biarlah rahsia~~





Sunday, March 11, 2012

Tak Payah Berlagak Bagus

sape kau?,,,
kau sape?,,,,,,

tanye diri tu dulu bfore nak judge org sesuka hati,,,,

well
dis is my life,,,,,
dis is my style,,,
diz is my way,,,,
diz is wat i'm hepi with,,,,,,

ko peduli ape?,,,,,,
nk ckp ak mcm bdk?.....yeahh,,ak mmg bdk kmpung,,
nk ckp,,,,ak still mcm dulu?,,,ape yg ko tau kisah hidup aku dulu2?....
nk ckp ak x pernah berubah?,,,,,ape yg ko tau psal perubahan....

wei bro,,,,kalo ko pikir ko dah ckup bagus nk judge org mcm tu,,,
ak rasa ko mmg totally wrong la wei,,,,
x perlu la hidup dlm kepura-puraan,,,,

ak x kesah la,,,,,ko nk ckp ape pun,,,,

kadangkala kita kat atas,,,,
kadangkala kita kat bawah,,,,
walau d mana jua kita berada,,,,
naluri saling bergantungan antara satu sma lain still ade,,,,,
x perlu nk wujudkan jurang atau bermusuh...






luahan rasa insan yg dipinggirkan jauh,,,,sngt jauh,,,,,
dsebabkan setitik prasangka buruk,,,,,,







tq with wutever u did to me,,,
tq so much!!!,
,
,
,
,
,
,
,

Thursday, March 8, 2012

Again,,,,,,,,











KEPUTUSAN FESENI UM 2012

sila layari:





Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...