Friday, July 29, 2011

Perjalanan ini


AkU
ingin 
mengucapkan 
terima kasih
dan
selamat tinggal
kepada

ar-Raudhah Biotech Farm Sdn. Bhd.
Terra Garden Biotech Sdn. Bhd.
Department of Statistic Malaysia

*
*
*
*
*
*

welcome back to
University of Malaya

next journey
*
*
UMCCed

followed by

Centre for Foundation Studies in Science






Insya-Allah,,,,,
semoga dipermudahkan segala urusan

Saturday, July 23, 2011

This is best bro!!!!,,,,

Hoorayyy!!!,,,,,,,at last dpt gak aku mndaki bukit broga,,,,(400 m jek),,


check it out>



ini gambaran di puncak,,,,,




*
*
*
*
*
*
gmbar2 ni diambil frm intrnet,,,
gmbar2 yg asal ade kat member ak,,,
so, nntikan post strusnya kalo nak tau ape yg berlaku pada 
23 Julai 2011,,,jam 2.15 a.m.
^^!





Thursday, July 14, 2011

Semoga Ku Mampu Melawan Kesepianku,,,,


Apa pun yang terjadi
Berjalanlah tanpa henti
Air mata tertahan
Waktu untuk dijatuhkan

Nanti kita kan tahu
Betapa bijaknya hidup
Sepahit apa pun ini
Pelajaran yang beerti















=__="








Sunday, July 10, 2011

Pilihan

Good day,,,,,(hope ur day is good),,,,,^^!


Bila difikirkan kembali,,,,,hidup ni mmg penuh dgn pilihan.
dan bila kita diberi peluang utk memilih,,,,kita tidak akan ade hak utk tidak memilih,,,
kerana pilihan trletak d tngan anda dan org lain tidak berhak utk memilih,,,,,
maka, pilih la selagi anda berpeluang untuk memilih,,,
maka, buat lah pilihan yg difikirkan terbaik utk anda walaupun kita xkan tau ape kesudahannya,,



demikianlah kehdupan bdk kmpung sekarang ini,,,
bila diri ini diberi pilihan utk menentukan kerjaya,,,
bila harapan ade di hadapan mata, maka harapan lain juga turut akan mnjelma,,,
adakah bdk kmpung harus mnanti utk memilih yg lain dan biarkan pilihan pertama berlalu begitu shj,,?
hurmmm,,,,,,,,
ntah la,,,,ak dah pening,,,,,(bila rase malas nk berfikir mguasai sanubari),,
utk lari drpd masalah....

pilihan demi pilihan....
memilih adalah wajib....
plihan terbaik belum pasti...
tersalah pilih tanggung sendiri.....










-Doakan budak kampung dapat membuat pilihan yg terbaik-















































Sunday, July 3, 2011

Mari Memasak!!!...


Budak kampung ade dua resepi istimewa untuk dikongsi bersama rakan2 di luar sana. Kalo dah masak, sila lah jemput bdk kmpung merasa sekali ye.
Masakan kali ni sesuai untuk dihidangkan sempena majlis2 istimewa mcm bfde parti, mjlis perpisahan, berbuka puasa dan yang paling penting semasa sambutan hari raya.
selamat mencuba!!!!



Mee Rebus

Bahan-bahan:

Bawang putih (dikisar)
Bawang merah (dikisar)
Rempah daging (dibancuh dgn sedikit air)
Daging yang telah dihiris dadu
Taucu (fermented soya bean)..- ketuk dgn lesung kasi hancur
Air
Lengkuas (dihiris)
Kentang rebus yg dilenyet
Ubi keledek rebus yg dilenyet
Daun ketumbar (dihiris)
Kacang goreng yang dikisar
Garam
Gula
Tomato (Dipotong cantik)
Mee kuning
Tauge yg dicelur
Tauhu goreng

Cara Membuat???
1) Tumis bawang putih dan bawang merah yang telah dikisar tu.
2) Gaul hingga sebati sampai naik bau n pecah minyak. Kemudian, masukkan rempah daging yang telah dibancuh.
3) Gaulkan hingga sebati dan masukkan hirisan daging. Selepas tu, masukkan taucu yang telah diketuk atau dilenyek. Masukkan air supaya tidak terlampau pekat atau kering.
4) Gaulkan hingga sebati dan masukkan hirisan lengkuas, kentang lenyek, dan juga ubi keledek lenyek.
5) Kemudian, masukkan hirisan daun ketumbar dan juga kacang goreng yang telah dikisar.
6) Kecilkan api, dan gaulkan hingga sebati. Masukkan garam n gula secukup rasa.
7) Kemudian masukkan buah tomato (terpulang la nk masukkan atau tak)
8) Panaskan dan gaul hingga masak. Masukkan bancuhan tepung jagung sekiranya kuah tidak pekat.
9) Bila dah rase ok tu, bleyh la hidangkan dgn mee kuning yang telah dicelur bersama tauge dan tauhu goreng sebagai penghias. selamat menjamu selera!!










Laksa Johor

Bahan A (Bahan yang perlu dikisar):
Cili kering (rebus dlm air panas utk bg soft2 k)
Seulas Halia
Seulas Lengkuas
Serai
Udang kering
Bawang besar
Bawang kecil
Bawang putih
Belacan
Jintan manis

Bahan B 
Ikan kembung (direbus n dikisar tanpa tulang)
Ikan parang (Direbus n dikisar tanpa tulang)
Ikan masin (dikisar, sikit jek)
Isi udang (dikisar)
Air rebusan kepala udang (rebus dgn sedikit minyak, serai n bawang)
Rempah daging
Santan kelapa
Kerisik
Air asam jawa (secukup rasa)
Daun kesum (dipotong)
Daun pudina (dipotong)
Garam
Gula
Spageti 


Cara membuat???
1) Tumis semua bahan yang dikisar tu (dgn minyak sayuran la ye,,,,minyak sawit or olive oil kalo nak mahal la kann). Lpas dah pecah minya n naik bau, sila masukkan rempah daging yg dah dibancuh dgn sedikit air.
2) Lepas tu, sila kecilkan api sikit. Masukkan santan. Kacau hingga sebati.
3) Masukkan ketiga-tiga jenis ikan. Kacau hingga sebati dan kemudian masukkan kerisik dan air asam jawa.
4) Selepas tu, masukkan air rebusan kepala udang (jgn masukkan kepala udang plak ye). Kemudian, masukkan gula n garam secukup rase.
5) Masukkan daun kesum dan juga daun pudina.
6) Kacau hingga sebati sehingga dah rase betul2 masak.
7) Hidangkan bersama spageti. Dihias bersama potongan daun kesum, daun ketumbar, dan juga tauge.
8) Selamat menjamu selera.       





Ulasan:
Sumber resepi berdasarkan rancangan masak2 bersama Chef Wan bersiaran tidak langsung dr Asia Food Channel (AFC Astro). Harap maaf, resepi ini tidak disertakan dgn sukatan atau ukuran yang sebenar. budak kampung just bg tau bahan2 n cara2 masak jek. So, pndai2 la korg nk bajet bnyk mane yg diperlukan. Kalo nak lebih pedas, tambah cili. Nak rase ikan, tambah la lebbih bnyk ikan,,,,,lebih kurang mcm tu la ye..

Selamat mencuba. Kala dah cuba tu, jgn segan silu utk berkongsi rahsia kejayaan anda memasak Laksa Johor versi Chef wan kita ni. Hurmmm,,,,,,bila tngok bahan2 dia pun, dah ckup mnyelerakan. Dalam resepi ni, Chef Wan guna spageti......katenye spegeti ni dprkenalkan time pnjajahan British dahulu kala. Tp uolz bleyh jek kalo nak guna mee kuning or laksa beras tu ha....(tp xtau la sedap ke x),,,,,=__="       




                                                                                                                 

Saturday, July 2, 2011

The Moon

"On the dark water
the moon sparkles with silver
each wave her mirror"








Moon,
A sphere without sea,
White but no light,
Shining when we see,
Lost in the light.

Bright in the night,
Full, when time is come,
Child, curve like a  scythe,
Half, as the earth block the sun.

Moon, 
Is not hot like a sun,
Far as the glittering star,
But can make me fun,
In the dark without war,
In the night with the star.

I miss my moon,
mysterious and gorgeous, 
pretty and lovely,
make me breath in peace,
because,
moon is a gift.























Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...