Friday, November 12, 2010

--Mengharapkan Hikmah di Sebalik Musibah yg meLanda diri-

Hikmah?
Musibah?


-Budak Kampung Bersiaran Langsung Dari Seremban-


   Mengapa ak berada di seremban?....persoalan yg mcm x perlu utk dijawab tp perlu dipersoalkan. Mengapa ak mgharapkan hikmah di sebalik musibah?....kerana kedua-dua persoalan ini mnempatkan ak dl dilema mengenang kembali nasib diri.

   Sebenarnya, ak dah plan dgn member2 nak g Singapore pd pukul 12 mlm (13/11/2010)....namun disebabkn sikap aku yg alpa, maka ak telah ketinggaln bus,,,, Begitu pnjag cerita ini utk diceritakan dan dikisahkan... Sekarang ini budak kmpung keseorangan menahan kesunyian di Seremban. oopppsss.....berbalik kepada prsoalan musibah sebentar tadi.

  Dipendekkn cerita, bdk kmpung abih keje agak lewat pd tarikh trsebut,,,,jam 6.30 ptg baru kluar dari Lab.. So, agak trgesa2 la nak g Seremban. Bila hmpir tiba kat seremban dgn mggunakan bas, tetiba diri ini baru tringtkan sesuatu....owh ak trtinggal pasport kat biliK... maka, bdk kmpung pun berpatah balik la ke bilik semula (Lokasi drahsiakan).... Sbg akibatnya, about sejam la masa berlalu time tu. maka, ak telah trtinggal bas terakhir ke Seremban...(ssah betul duduk kat tmpat trpencil mcm ni).. Maka, ak mngambil kata putus, terus mnaiki teksi ke Seremban....dan hakikatnya ak telah ketinggalan bas yg dah lama bertolak ke Singapore dr stesen bukit jaliL.. Maka, dgn adanya semngat di hati ingin bercuti n xnak sia-siakan peluang yg ada...bdk kmpung pun belilah tket yg baru....n akan bertolak esok pagi...(13/11/2010).. Hope sempat la aku hangout dgn mmber kat sana..

  Ak hanya redha..n mgharapkan hikmah di sebaliK kejadian yg brLaku. Ak x mengerti mngapa sedmikian rupa ak diuji. Setelah mngenang kmbaLi nasib diri,,,hati ini mula insaf.....mula mrenung masa2 yg telah aku laLui sebelum ini.. Mgkin diri ini terLalu alpa dgn Hal dunia.. Mgkin diri ini trlalu leka hingga jarang mngambil Tahu hal keluarga... barangKali diri yg kerdil ini sudah tidak seperti dulu....mula lupa Tanggungjawab kpd Maha Pencipta..

   Ak mula merenung kembaLi....bdk kmpung ini sperti sudah hilang hala tuju.... Ak x mengerti...ap yg ak cari selama ini di Dunia yg dcpta hanya sementara oleh Illahi,,,, Adakah kebahagian di smping keluarga trcinta? Adakah kbhagiaan n kgmbiraan dgn kawan2 di luar sana?.. Adakah ak sedang mncari nikmat hidup mnjadi insan yg diredhai Tuhan yg Maha Esa... Adakah ak sedang keliru dl mncari cinta? Bdk kmpung bingung...sesak...pilu...celaru...keliru dgn apa yg mnimpa nasib diri... Ak mula trfikir, mngapa ak jadi seperti insan yg sudah hilang keyakinan diri.... Mengapa?..


   Anda tidak perlu fikir utk aku.....tetapi aku perLu pikir utk diri aku... Spnjang hidup...ak jarang bersua muka, bergelak ketawa, bergurau senda, di samping keluarga.....masa-masa brsama mereka seolah-olah dpt dihitung dgn jari jemari.... Mungkin anda di luar sana trtanya2 mngapa...hnya ak ada jawapannya... Kerana sejak kecil ak sering trfikir utk mncari kebebasan...sering trfikir untuk hidup sndiri....dan itu lah yg ak fikirkn sejak dr kecil...dr bangku seKoLah lg... Ak tidak mahu mnyusahkn kedua org tuaku.... Biarlah ak berusaha sndiri dgn keupayaan yg ak ada...

   Dan mungkin anda akan trkejut mngapa ak brsikap sedemikan rupa...ntah la.. Ak x mngerti... Ak yg paling aneh kalo dbndingkan dgn abg, kakak, adil lelaki dan adik prempuan ku... Ak berada di tengah2 antra mereka. Pernah seorg sahabat brkata kpd diri ini..."nko ni ada sindrom middle child ke"?....bdk kmpung trgamam...n terus brkata "tidak mungkin"... Dlm hati ini trtanya2...apakah situasi aku ini sebnarnya??

  Kadangkala kita sering alpa dgn ap yg berLaku kpd diri sndiri.....dan kdgkaLa kita lupa kpd insan yg trsayang.....acab kali anda juga prnah merasakan di manakh kita berada sekarang... (xtau la ape yg ak merepk ni).... Dan sebnarnya kisah-kisah di atas hnya sekadar perkongsian pngaLaman hidUp.. Ak masih punya jati diri utk terus hidup di muka bumi..namun bdk kmpung tidak tahu sejauh manakah keutuhan jati diri itu... Dan jgnLah anda fikirkan yg bukan2 bila mmbaca post kali ini..

   Sesungguhnya bdk kmpung sedang merenung masa depan...ap yg perlu ak lakuKan.... Dan aku perlu terus berfikir....dan perlu terus brfikir untuk meneruskan kehidupan..... "Hidup ini adalah satu tangungjawab"..maka ak perlu lksanakan tangungjawab itu dengan penuh ikhlas agar diri ini berasa puas.. Aku punya tanggungjawab kpd Yg Maha Esa....aku juga punya tanggungajwab buat keluarga di desa....dan aku juga punya tanggungjawab buat sahabat2 di luar sana....kpd msyarakat dan negara..

-THE END-
************************






  hurmmmm......diri ini hnya mgharapkan agar dapat tiba di Singapura dgn selamat. Mgkin ak dapat lapgkan minda di sana..jauh dari bumi Malaysia walau hnya seketika... ak x mngerti mgapa ak ingin sngt ke sana.....maka diri ini hnya mnunggu hikmahnya.. Ak mula sedar....ak perlu berubah..demi kebaikan jiwa ini..

  *
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
- antara kerjaya, agama, keluarga, sahabat, dan dunia-
ak perlu mncari jawapannya

   




No comments:

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...