Tuesday, December 29, 2009

DaH Ada Abang Ipar

alhamdulillah....
perkara ni mmmg x pernah terLintas dlm fikiran aku..
aku asyik fikirkan soal study..
sibuk dgn hal kerja di Kolej..
sampai lupa...dlm diam2 akak aku ingin meLangsungkan perkahWinannya..

hurmm....
tanggal 13 hb disember 2009..
ya itulah tarikh keramat bg akak aku dan family aku khususnya..
tarikh bersejarah yg mnjadi saksi betapa inilah majlis perkahwinan pertama yang telah berlangsung dengan jayanya di rumah aku yg cantik tu..
mmg mcm2 hal berlaku sebelum, semasa n selepas majlis tu berlangsung..
semmangnya ak x jgka kami sekeluarga berjaya memastikan yg terbaik utk majLis tu..
even ade sedikit masaLah teknikal yg berLaku..
namun perkara ni perlu utk dihadapi secara ProfesionaL..

hihihiii...
jom kita terJah apa yg berLaku...tp pglibatan aku dlm melgsungkan perkahwinan ni xde la bnyk sngt..
hik..hik,.hik..
aku xtau nak mulakan yg mane dulu ni..bnyk sngt nak diceritakan..
even bnde ni dah lama berLalu kann...

sememangnya ayah aku la yg mnjadi pngrah projek utk keseluruhan projek mega ni..
mak aku mcm besa la....mengawal keluar masuk aliran matawang asing...tetttt..
adik2 aku plak ade yg busy dgn sPM..n masih kurg tahu pasaL bnde nihh..
akak aku plak agak cuak nak mulaKan sebuah bahtera perjaLanan yg baru,..
abg aku?...hihihiii..excited kowt nak tengok majlis ni brlagsung..
budak kmpung?.....hihihiiii...mcm x percaya bnde ni akan berlaku..

oleh sebab trlampau bnyk sngt nak diceritakan..so, budak kmpung trpksa cerita secara pendek...peranan aku dlm majlis ni..n ape yg telah berlaku..
budak Kampung telah ditugaskan utk mguruskan event utama majlis tu i.e majLis persandingan....tetttt..
aku kena cari pasukan kompang utk event tu..
so, aku dgn drastiknya telah mengrahkan pasukan kompang zaba (KOZA) utk bermain kompang bg majlis tu...
mmg agak kelam kabut nak uruskn bnde alah ni....why?..
ak nak kena setlekan bilangan peserta la...pngnkutan diorg la...smpai kitorg x sempat nak dinner b4 bertolak ke kmpung....(naik train la!!!)
tp ni la experience yg susah nak dilupakan..

we all smpai pagi esoknya...
mmg agak shock bg diorg bila dah smpai umah aku tu...well umah kampung je kann..
lalalalaaaaa.........
so, prsedian b4 kahwin tu....mcm besa la..
rebus2 telur...potong2 bawang...etc..
tu part yg brlaku kat umah la...
ape plak yg berlaku kat luar umah?..
huhuhuu...bina kanopi (time ni kitorg tertido kowt....keltihan di pagi hari baru baLik dr KL)..

perkara yg paling best sebeLum maJlis brlangsung?..
hurmm....kenduri akak aku kali ni menumbangkan kerbau la...
dpt la tgok kerbau ditumbangka ...tetttt(dah lama x tengok la)..
pkcik2 melapah n mghiris daging segala bagai..
daging tu plak dibuat sup...
utk ape?..
hurmm....mlm sebelum majlis kahwin tu adalah majlis khatam al-Quran akak, adik laki, n adik bongsu aku yg pompuan tu..
alhamdulillah...at last the whole adik beradik aku dah khatam al-Quran....

ape yg berlaku di hari perkahwinan?..
pagi2 buta lg aku na adik bradik aku yg lain bngun tido utk prepare masakan..
bukan kitorg yg masak tp just nak prepare bahan2 dia la...

pagi tu...the whole fmaily aku pkai baju oren...except pengantin la..(pkai baju hijau)..
mmh excited sngt hari tu...nak tngok akak kahwin la katakan..
alhamdulillah...makanan yg dihidangkan sememangnya cukup..siap ade lebih plak tu...
menu?
gulai daging, gulai ikan, daging masak hitam, kerabu pucuk paku...air sirap oren..
dihidangkan secara buffet la..huhuhuuhuuu..

ape yg berlau sebelum akak aku bersanding?
hurmmm...pngantin laki diarak around 100 meter dari rumah pengantin prempuan..
so agak letih la pemain kompang tu nak mghentam kompang2 mereka..hahahaaa..
then at half perjalanan...kedua2 mempelai ditemukan..
dan diarak smpai ke pelamin...
semua ni aku yg uruskan...(bapak aku yg plan)..tetttt

perkara yg memeriahkan majlis?..
of cos la pemain2 kompang nihh..
actually dah lame kampung aku ni x pakai pemain kompang..well budak2 skunk ni dah xde yg minat utk bermain prmainan tradisional ni haa...
one more thing bila ade DJ spnjang majlis...smpat la plak member aku berkaroke!!
majlis diserikan lagi dgn sesi cabutan bertuah..huhuuhuhu..
hadiah2 ni sume aku dgn adik2 aku yg bungkus....kitaorg je yg tau ape ade kat dlm tu...kesian kat sorg budak yg x dpt hadiah cabutan brtuah
ape yg ade?...rhsia la...

seleaps majlis?..
majlis ni berlangsung start dlm pkul 10 pg till 3 ptg mcm tu...
agak awal la habis.,,n ade makannan yg lebih..
part yg paling letih bilan nak kena kemaskan segala bagai brg2 yg ade ni ha..
nak bsuh pinggan mangkuk...nak susun n kemaskan meja..
nak runtuhkan semula kanopi...n nak pastikan semua barg2 yg dipinjam dari surau ni cukup n selamat without sebarang kerosakan..
kira ok la ade member budak kmpung ni ha....diorg la yg tolong kemas kan sume ni..

ape yg paling best?..
best coz kitorg mmg bekerjasama dlm buat kerja2 ni...
terharu sngt bila rmai org2 kmpung yg hulurkan bantuan..
terasa bersyukur bila berada di kampung...amalan gotong royong masih dikekalkan sehingga ke saat ini!!
kitaorg siap dapat naik lori lagi time nak anta brg2 kenduri ni ke surau..
mmg best...

geng kompang?...
sape?.....tettt.....korg mmg tau la sape diorg..
hasrey, mat peng, fariz, adik fariz(ariff), syahmura....tu jek(5 org)
terima kasih bnyk2 kpd korg yg mmg bnyk mmbantu..
family aku mmg puji korg la...rajin sey..
tp sometimes nak kena ketuk gak..
n ade gak la yg mengelat...tetttt...

so, bapak aku pun bawak la diorg ni g bersiar kat sekitar kawasan aku tinggal tu ha..
kitoarg g melancong ke ban pechah..
tmpat tu mmg agak x komersial la..
tp mmg cantik n perlu utk dikomersialkann..
tepi pantai gitu..
tettt.....

hurmm...itulah sedikit sebnyk bnde yg aku boleh share dgn korg kat luar sane pasal majlis prkahwinan akak aku ni..
even agak dah lame berlalu..tp ak xkan lupakan smpai bila2..
thniah buat akak aku n abg ipar aku...dialah satu2nya akak n abg ipar yg aku ade....
semoga prkahwinan mereka kekal sehingga ke anak cucu..shingga ke akhir hayat..
aminnn

1 comment:

HaSReY said...

lama giler tak bukak blog ko...
ada upanya entry pasal kenduri tuh...
tapi asl takde gambar???

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...