Tuesday, September 29, 2009

LeMaNg Dan AkU

Hurmmm........
raya tahun ni mmg bnyk mengimbau kenangan lalu..
kenangan di zaman kanak2..
kenangan brsama family trsayang...

dulu..ayah aku mmg rajin buat lemang time nak raya..
time ni gak la kelam kabut cari prkakaks..nak wat lemang..
kayu api..
pulut...
tebang buluh..
cari daun pisang kat kebun..
kait kelapa...parut kelapa..
bnyk plak tu...
perah santan
tettt.........

Jom kita terjah cara buat lemang..
sikit2 je..
nak lebih?
korg g la face to face jumpa bapak aku...huhuuuuuu

Mula-mula..kita mesti ade buluh lemang..
jgn guna BULUH MERIAM plak!!!




Kayu api plak mesti bnyk...depends kat jumlah lemang la..
nnti x cukup masak plak...g la tebang pokok kat umah jiran tu haa...



Santan ni plak...kena perah sebaik mgkin..
lagi pekat lagi bagus...tp jgn pekat sngt..
coz nnti lemang x sedap n cepat basi kowtt..



Hurmm..santan ni kena tapis tau...
jgn amik dngan segala hampas plak..tettt..
Mak buDak KamPung mmg pakar dlm bab memerah santan ni ha




Hurmm..part ni agak leceh sikit..
nak masukkn daun pisang dlm buluh..
kena hati2 coz daun pisang ni cepat koyak..



then..baru la kita masukkn beras pulut..
beras ni mesti dibasuh dulu...n tuskan smpai kering...
masukkn sikit demi sikit..
jgn ketuk buluh tu time isi beras coz nnti santan x bleyh meresap masuk dlm buluh..
hurmm,,,,,dah abis isi beras..
baru kita masukkn santan...



Haaa,,,,,,,,ni la lemang yg siap untuk dibakar..
nak membakar mmg kerja yg susah dan perlukan kesabaran yg tinggi..
selama hampir lebih 3 jam kita akn brgelumang dgn bahang kepanasan..
mata plak berair coz asap kian menbal..



hohohoooo....api yg marak ni ngah mmbakar kayu api..
budak kampung x pndai sngt nak mmbakar lemang ni..
bapak budak kmpung yg selalu take over..




jeng..jeng..jeng..
lemang yg sedang dibakar....tunggu masa je nak dimakan..
mmg makan mase yg lame nak tunggu lemang ni masak..
kena jaga api..jgn smpai padam..
jgn marak sngt api tu..nnti hangus plak lemang tu haa..




alhamdulillah..lemang yg dah siap dimasak..
bleyh dibelah..kemudian dipotong-potong..
lalu dihidangkn kpd tetamu...
sngt sedap kalo dimakan dengan rendang..
mak aku mmg pndai buat rendang daging ni...
mmg susah ak nak ragui...mmg sedap.
smpai skunk buDak Kampung x khatam lg nak wat rendang..
hohoooooo....tringat kenangan lalu..
berebut nak mkn lemang dgn adik beradik..


hurmm...ni la sedikit sebnyk yg budak kmpung dap brkongsi dgn rakan2 di luar sane..
kerja mmbakar lemang ni kian dilupakan generasi muda skunk ni..
mostly, lemang2 zaman skunk ni x sedap..
ade yg direbus...n santan tu plak x cukup pekat..

ape2 pun....kerja mmbakar lemang mmg memerlukan kesabaran..
x bleyh marah2 coz nnti hangus plak lemang tu ha..
makanan tradisi melayu ni amat prlu dipertahankan..
huhuhhhuhuu..

3 comments:

HaSReY said...

sangat bagus aril...
bulan pose tahun depan, kita bukak bisnes lemang kat tepi2 jalan
aku jadi manager, ko jadi chef...
nanti kita ajak azli sekali sebagai promoter..
dia ada bakat menarik pembeli...
pastu nanti kita buatlah francais..
cam Mcd ke, KFC ke...
esti pastu jadi kaya...
hahhaha

BuDak KaMpunG said...

time tu ak dah amik phD kowt..
hahaaaa...

Nyana Ayla said...

rindu sgt nk mkn lemang...

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...