Tuesday, June 9, 2009

SeRik dan PeriT..............

Hotel Of sunway??


sebgai buDak kamPung, aku mmg x nafikan kehidupan setiap manusia di dunia ini mmg penuh dgn ujian. Ujian yg datng bertubi-tubi dan bertalu-talu yg perlu dihadapi dgn ketabhan jiwa kesabaran hati. ujian yg dturunkan Illahi kpd umat-nya tanda sayng kpd kita... Tapi kadgkal aku sering mengeluh, seringkali aku hilang sabar, acap kali aku bertindak melulu, hampir jua aku putus asa namun aku tetapkan teguhkan jiwa kerana semua itu adalh ujian di dunia...

ujian dunia yg mungkin dtg hanya sementara namun akn memberi kesan selamnya di akhirat kelak. Hanya nasihat aku pada diri dan pmbaca di luar sane, sabarkn jiwa n hadapi dgn kekuatan jiwa yg ada. Kita hanya mampu merancg tapi Tuhan jua yg menentukan..

Serik dan Perit.......
Munkin itulah rase jiwa bg Budak Kampung yg terpksa berhadapan dgn ujian skunk ni...
aku serik dgn tindakan ini...
aku perit menerima ujian itu..
aku serik bertindak melulu..namun agak perit utk tinggalkan sikap ini..
aku serik berkata-kata yg bukan2.....namun perit untuk terus berdiam diri..
aku perit utk menerima ujian dan akan serik dgn tindakan...



SeriK dan PerIT mungkin hanya sekadar ungkapan..
namun akan dirasai tatkala kita dlm kesusahan..
kini aku sbg BuDak KamPung telah mrasai ape itu perit dan ape itu serik..
tapi biar perit macam mana pun..
biar serik sekalipun..
aku akn cuba tetapkan niat di hati, Tawakkal kpd Illahi, terus sabarkan hati..
ujian yg melanda d jiwa ini mungkin utk seketika..
ujian yg baru akn mnjelma..

maka,
akan aku jdkan ujian prtama ini sbg iktibar utk mghadapi ujian mendatang..
mungkin kali ni budak kampung bnyk bermukadimah....
keran itu adalah hakikat sebenar jiwa sbg budaK KamPung...
gemar berkata-kata..tp tidak bersemuka...
kerana cuba mnjadi tatapan anda semua..

ingt!!!......
jgn sekali-kali menjadi kura-kura yg cuba berlari laju kerana ia mmg tidak mampu utk itu..
jgn cuba terus berlari laju seperti arnab kerana kita pasti akan letih dan perih...maka, ambik la masa utk berehat...
jgn jadi seperti gonggok, beribu-ribu kaki tapi berjalan tetap lmbat...
biar la ape pun nak jadi..
terus lah jadi seperti ape yg telah dijadikan....
huhuhuuhuuuuuu..............


Mungkin post kali ni agak pelik.. sukar utk difahami.. kerana ini sekadar luahan hati.. komen la kalo sudi.. bacalah kalo berani...

No comments:

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...