Tuesday, May 5, 2009

Memori Suka Duka Bersama....(gmbAr je KowTT..)

post ini

hanya gmbar semata-mata....
tiada kata mampu diungkap..
sejarah itu trlampau berselirat dgn seribu satu mcm isyarat
tersirat n tersurat....

hanya mereka shj mengerti..
mereka yg menetap di UM. di zaba....
mereka yg mengenali diri aku sbg budak kaMpung..
gmbar ini hanya utk tatapan mereka..
sebagai kenangan memori suka duka...
menempuh kehidupan dunia....
sekadar prmulaan..prjalanan masih pnjang...

kpd yg x mengetahui...
lihat sahaja...
renungkan n diamkn diri...
kalo xnak tengok.....tatap...
kalo xnak tatap....lihat..
kalo xnak lihat.....renung...
kalo xnak renung......BInguNg larrr.......
tetttt....................



permulaan di za'ba bermula dgn minggu haluansiswa....mmg agak perit time ni



kadangkalaring aku sering sangsi....adakah kehidupan aku mmg begini...
giat sane sini.....mcm nak tonjolkan diri...
tp buDak KampUng mmg suKa wat mcm tu..
tp biar la brtempat kerna manusia punya naluri utk saling mendekati...
tettttt..........


segala anugerah yg kita dpt...hanyalah ujian di dunia...
prkara itu hanya kayu ukur kejayaan di dunia...
budak kampUng masih teruskan hiduP berbakti kpd Bumi
sujud kpd Illahi....




perjalanan hidUp budak Kampung diwarnai plbagai corak perhiasan...
bukannya batik atau songket mahupun tenun pua kumbu...(ape Tuhhh?..)
aku ada cara hidup sndiri..










gmbar2 ini adalah sbg tatapan masyarakat di dunia..
tentang apa yg dilakukan diri budak Kampung..
spnjang kehidupan di Universiti malaya..
so,
mmg ada gak la kena mengena dengan yg masih hidup je kowttt..
lallaaaaa...........
gmbar ini tidak memberi makna lebih dari sekadar bershbat..
bukan nilai cinta kerana jiwa budak kampung..
masih belum bersedia utk itu....
kalo yg lain tu...insya-Allah no problem...






bila drenungkan kmbali...
mmg tak ramai mahasiswa kini cuba aktifkan diri..
minda mereka seakan-akan tertutup utk melakukan satu prkara sahaja..
ada yg ingin belajar terus hiraukan segala..
ada yg ingin berfoya2 bergmbira kononnya ingin tenangkn jiwa..
ada juga yg taat beribadah shingga lupa mnjaga hubungan baik sesama manusia..
masih ada antara mereka yg buta, tidak tau bezakan baik buruk...
hidup budak kmpung penuh dgn plbagai komplikasi..
prkara ini lah yg akhirnya mematangkn fikiran anda..
sbg manusia yg akan brgelar dewasa..
then tua....
















mereka...
anda..
aku...
budak kampung..
kita semua khalifah di muka dunia..
sama sahaja..
yg mmbezakan..
darjat, bgsa, agama, kaum, bahasa, negara, benua,...
yg plaing penting adalah minda...
hnya mereka yg bijak gunakan minda akan brjya..
minda mmpu mengawal nafsu..
minda pembuka n pelerai kpd kekusutan..
minda yg bezakn kita dgn fauna lain di dunia..
anda ada minda. so, gunkanlah ia sbg akal yg baik.....

No comments:

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...