Thursday, March 5, 2009

LuahaN FauNa PaDa MakhluK BijaKsana...

"Hurrrmmm..indahnya pagi ni...terasa nyaman pula aku berjalan-jalan di tepi jalan ni", kata sang semut..
lalu sang semut terserempak dgn sang rama-rama...

"Eh, ko nak terbang ke mana wahai sang rama-rama yg penuh rona?" tanya sang semut..

"Aku, nak pergi terbang jauh. Kawasan di sini agak busuk baunya...seperti bangkai," sindir rama-rama...dah terus terbang laju dgn megah..

Di langit, kelihatan begitu bnyak gagak hitam terbang berpusing-pusing seakan-akan meraikan rezeki yg muncul di hadapan mata.... Seekor gagak tua dari kumpulan itu hinggap di pohon cemara dekat dengan sang semut.. Lalu, sang semut bertanya kepada gagak tua itu.

"Mengapa korg semua nmpak mcm gembira je hari ni?" semut bertanya..

"Entah la, aku pun x tahu.. Aku pun baru je sampai ke kawasan ni. Jarang sekali aku terbang ke tepi pntai yg indah ni. Dengar khabar, di hujung sana ada makanan segar" jawab sang gagak tua..

Sang semut tanpa berfikir panjang terus bergerak ke kawasan yg ditunjukkan gagak. Semut hitam itu tidak mengenal letih..kerna dia perlu terus berjalan demi mncari makanan dan mendapatkan kepastian. Hatinya seringkali berbisik ada sesuatu yg dahsyat sedang berlaku di hujung kawasan pntai itu.

Setibanya di kawasan itu, sang semut terkejut kerna begitu bnyk gagak menghitami lokasi kejadian.. seekor lalat datang hinggap pada batu dekat dngan semut..

"Aku buntu memikirkan gelagat gagak-gagak tu..x sanggup aku nak sentuh makanan tu...." kata lalat bersungguh-sungguh...

tanpa bnyk persoalan, semut lajukan langkah kerna jiwanya kian resah. Gagak di situ dihiraukan semut kerna nalurinya berkata dia ada misi penting..

Terkejut bukan kepalang, apa yg dipatuk sang gagak bukanlah makanan istimewa bagi mereka..
tapi itu adalah makhluk ciptaan Tuhan..

"Sang semut berduka. memikirkan sifat kejam makhluk yg kononnya bijaksana itu.."

tatkala itu, muncul pula sang manusia matang berkulit gelap (india) datang menghalau gagak-gagak yang tua itu.. Dirinya hampir pengsan pabila terlihatkan makhluk ciptaan sepertinya dipatuk oleh gagak..

"makhluk itu masih suci jiwanya..belum ternoda..
kelahirannya hanya seketika di dunia..
selepas ditinggalkan dengan hina oleh ibunya yg durjana..
makhluk itu tidak bersalah...dia pembawa rahmat kurniaan Allah.
badan masih berlumur darah...tidak diselimuti oleh insan kejam itu...
kini dia tiada lagi di dunia...
kini dia telah dibawa ketempat yg mulia.." bisik semut dalam diri..

hatinya kesal tatkala memikirkan kekejaman manusia akhir zaman..
yang baik itu biarlah terus baik..
yang jahat dan celaka itu, betulkanlah diri anda kerna kita perlukan perubahan di hari muka.

RENUNGKANLAH....siapa makhluk itu..






Gambar diperoleh wartawan kosmo, 5 Mac 2009.... Kelihatan bayi tidak berdosa terdampar tidak bernyawa di dalam lonkang....

Budaka kampung kecewa...sedih...duka...melihat ragam manusia yang kian hina...

2 comments:

Shiny Ainee said...

aku pon sedih ngan perangai manusia nie..hina sgt dh ke manusia skrg??kiamat sudah sampai..berjaga2 laa kita..aku pon nk mengingatkan diri aku gak spy jgn lalai..

Hasrey said...

kesiannya budak itu
tak kesian ke mereka pada budak itu
tak bersalah buidak itu
sungguh jahat orang itu

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...