Thursday, March 5, 2009

LuahaN FauNa PaDa MakhluK BijaKsana...

"Hurrrmmm..indahnya pagi ni...terasa nyaman pula aku berjalan-jalan di tepi jalan ni", kata sang semut..
lalu sang semut terserempak dgn sang rama-rama...

"Eh, ko nak terbang ke mana wahai sang rama-rama yg penuh rona?" tanya sang semut..

"Aku, nak pergi terbang jauh. Kawasan di sini agak busuk baunya...seperti bangkai," sindir rama-rama...dah terus terbang laju dgn megah..

Di langit, kelihatan begitu bnyak gagak hitam terbang berpusing-pusing seakan-akan meraikan rezeki yg muncul di hadapan mata.... Seekor gagak tua dari kumpulan itu hinggap di pohon cemara dekat dengan sang semut.. Lalu, sang semut bertanya kepada gagak tua itu.

"Mengapa korg semua nmpak mcm gembira je hari ni?" semut bertanya..

"Entah la, aku pun x tahu.. Aku pun baru je sampai ke kawasan ni. Jarang sekali aku terbang ke tepi pntai yg indah ni. Dengar khabar, di hujung sana ada makanan segar" jawab sang gagak tua..

Sang semut tanpa berfikir panjang terus bergerak ke kawasan yg ditunjukkan gagak. Semut hitam itu tidak mengenal letih..kerna dia perlu terus berjalan demi mncari makanan dan mendapatkan kepastian. Hatinya seringkali berbisik ada sesuatu yg dahsyat sedang berlaku di hujung kawasan pntai itu.

Setibanya di kawasan itu, sang semut terkejut kerna begitu bnyk gagak menghitami lokasi kejadian.. seekor lalat datang hinggap pada batu dekat dngan semut..

"Aku buntu memikirkan gelagat gagak-gagak tu..x sanggup aku nak sentuh makanan tu...." kata lalat bersungguh-sungguh...

tanpa bnyk persoalan, semut lajukan langkah kerna jiwanya kian resah. Gagak di situ dihiraukan semut kerna nalurinya berkata dia ada misi penting..

Terkejut bukan kepalang, apa yg dipatuk sang gagak bukanlah makanan istimewa bagi mereka..
tapi itu adalah makhluk ciptaan Tuhan..

"Sang semut berduka. memikirkan sifat kejam makhluk yg kononnya bijaksana itu.."

tatkala itu, muncul pula sang manusia matang berkulit gelap (india) datang menghalau gagak-gagak yang tua itu.. Dirinya hampir pengsan pabila terlihatkan makhluk ciptaan sepertinya dipatuk oleh gagak..

"makhluk itu masih suci jiwanya..belum ternoda..
kelahirannya hanya seketika di dunia..
selepas ditinggalkan dengan hina oleh ibunya yg durjana..
makhluk itu tidak bersalah...dia pembawa rahmat kurniaan Allah.
badan masih berlumur darah...tidak diselimuti oleh insan kejam itu...
kini dia tiada lagi di dunia...
kini dia telah dibawa ketempat yg mulia.." bisik semut dalam diri..

hatinya kesal tatkala memikirkan kekejaman manusia akhir zaman..
yang baik itu biarlah terus baik..
yang jahat dan celaka itu, betulkanlah diri anda kerna kita perlukan perubahan di hari muka.

RENUNGKANLAH....siapa makhluk itu..






Gambar diperoleh wartawan kosmo, 5 Mac 2009.... Kelihatan bayi tidak berdosa terdampar tidak bernyawa di dalam lonkang....

Budaka kampung kecewa...sedih...duka...melihat ragam manusia yang kian hina...

PeNamAT FebRuarI 2009

tarik nafas dalam-dalam ye.......


couple of FEbRuaRy.........


krews pidato Piala Za'ba



bersusah payah pastikan yg terbaik....tapi...



penghujungnya disini juga..dewan nukleus..



MKM...selamat dirasmikannn....






"bait bicara ini ku titip...

Buat tatapan Warga Kolej Kediaman Za'ba, UM"""""""


waduh..waduh..waduh...
udah bersawang rasanya blog budak kampung ni haa..
udah lama ndak diterjah..
udah lama ndak dijengah sik..

apa plak aku merepek dlm bahasa indon nihhh...
mybe terpengaruh dgn dialek minah2 indon yg masuk pidato antarabgsa ari tu..
diri ini terasa bangga mnjadi bangsa malaysia tatkala negara sendiri dipuji masyarakat antargbangsa di luar sana..
aarrgghhh...itu bukan persoalannya dlm blog kali ni..
budak kampung xnak sentuh ttg isu tu..
hanya sekadar di pinggiran shj.
isu kali ni agak panas..
tp x sepanas lidah yg mmbaca atau tidak sehangat mulut yg berkata-kata..
tettttttttt..

jom kita telusuri apa yg berlaku di rantau za'ba lewat penghujung februari...
yg pasti..kisah ini berkesinambungan dengan kisah dahulu...
kisah kalut dan kemelut...

TERjahan Bermula...
Huhuhuu..apa komen anda tentang citrawrna za'ba yg baru berlalu?..
apa pengorbanan dan jasa yg anda telah berikan..?
apa peranan anda dlm projek yg dikatakan mega ini..?
apa respons anda tatkala melihat rakan2 laen bersusah payah melakukan kerja..?
apa tindakan anda bila hujan dtg menimpa..?
apa sokongan anda dlm benda ni?
budak kampung terus timbulkan persoalan..

ape yg berlaku dlm futsal mania?
ape yg hancur dlm malam kebudayaan tiga bangsa utama?
ape yg kalut bila pidato piala zaba bermula?
ape yg lucu semasa kembara sirah terus mengmbara disekitar za'ba..?
ape yg tiada?...galeria za'ba la..
ape yg ada pada jalur za'bahan? Mahasiswa atau cat pelaka semata-mata...?
ape yg dibuat para penyelia bila semua warga za'ba duk berduka n bergmbira..?
cina dgn cina..
india dgn india..
melayu entah kemana...
kerja tetap kerja..

hurmmmmmmmm..tu la rumusan yg bley dibuat..
yg bley diperhatikan sepanjang budak kampung tinggal kat za'ba ni..

Malam Kebudayaan*********
Bermula dengan mlm kebudayaan melayu..indis seterusnya cina..
Budak kampung nak bicara tentang MKM..
pementasan dram kononnya..ingin menjulang warisan Melayu..
jom kita siasat..
ape yg jadi warisan?..ape yg mmg jadi kewajipan?..
hurrrmm smpai sekarang budak kampung x tau apa tajuk drama diorg malm tu..
berkisarkan kehidupan anak bernama jantan....
menggarap segala mcm warisan. adat dan kewajipan..
bermula dgn adat bercukur..diteruskan berkhatan..
diselitkan warisan silat....bertambah suci bila ada yg belajar mengaji
diserikan adat merisik dan meminang..
diakhiri adat bersalin...
persoalannya..mane satu adat..mane satu warisan..mane satu kewajipan sbg Islam..
benda ni la yg perlu ditekankan...
mereka lupa beberapa perkara..
lupa selitkan ketinggian dan keluhuran budi melayu itu sendiri..
keindahan budaya Islam..saling menghormati..
dan menjaga batas pergaulan..
ramai org diluar sana berbicara..

mengapa perlu ada adegan sebegitu..
mengapa skrip ada unsur yg itu..
tapi budak kampung xnak cungkil bnyak2..
bcoz budak kampung tahu..
junior2 mkm dah lakukan yg terbaik..
walau hujan dtg menimpa namun majlis tetap perlu diteruskan dgn
hati yg redha...
terima kasih kpada seniman negara, ajis satar kerana sudi bertandang ke za'ba..

MKC?..
budak kampung x tengok sampai abis coz kalut dgn projek lain..
tapi diorg lebih hebat..
bermula dari balai za'ba..
terus ke dewan makan..
berakhir di gelanggang bola keranjang..tetttttttt..

MKI?..
no respos bcoz budak kampung g jamuan biotek mlm tu kat vistana hotel..
tp dgr citer..mki best..
x tau la ape yg best..
cerita?
bahasa?
pakaian?
entahlah.....tapi bila golongan berkulit gelap ni start ckp je..
tetibe je audiens dah ketawa..ahakz...
anyway..malam diorg la yg agak sempurna...tidak perlu berganjak
kemana-mana....

untuk projek lain tu..budak kampung x boleh ckp bnyk sngt bcoz bertambah pnjang plak post aku nihh...aku x suka sngt tulis pnjg2 berjela..
tapi budak kampung tetap nak teruskan kerja menaip ni..
haa....kasihan plak dgn pidato piala za'ba..
projek mega tapi penyertaan boleh dikira..

meriah plak kembara sirah..
ada sambutan dr junior n senior..tapi..
asyik-asyik muka yg sama je..

cantik plak jalur za'bahan tapi x nmpak sngt motif benda alah ni..
ni projek menconteng ke?
or melepaskan geram di dada..
anyway..korang mmg kreatif..budak kampung x pernah tengok gmbar yg sangat abstrak sampai mcm tu sekali.

kemana menghilang galeria za'ba..
sedih budak kampung bila pikirkan kembali...
jkp adin mcm dah x wujud kat za'ba ni..nak salahkan siapa?.
ntah la...

seventh futsal mania..
huhhhh..meriah gak la za'ba ni..publisiti korg mmg meletop..
dari frenster terus ke umisisweb..
ditambah pula dgn dua banner yg comel...even penyertaan x sehebat dulu..

sukaneka?....
ntah la..benda ni mcm organisasi cina yg buat kasino berjudi je..
tettttttttttttttt......

RUMUSAN...
citrawarna za'ba..indah tema dari rupa..
bajet igniting carnival flame..
tapi mane flame nye?
bercahaya sngt ke?..

so, betulkan apa yg salah..
lgsaikan apa yg bermasalah...
betulkan apa yg salah
jgn cuba salah-menyalah..
yg dah berlalu biarkan ia jadi sejarah pada batu...

Lihat ini Juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...